A Teaching Business Secrets sorozatunk első részében láthattad, hogy mekkora ereje van annak, ha egy megfelelően felépített Teaching Business keretein belül, online osztod meg a szaktudásod a világgal, hiszen ebben az esetben nem vagy sem időhöz, sem helyhez kötve, mégis a szakértői vállalkozásod képes 7 számjegyű havi bevételt termelni neked, ráadásul egy igen nagy részét teljesen passzív jövedelem formájában.
Már biztosan gondolkozol rajta, hogyan válhatna számodra is valósággá az esettanulmányunkban bemutatott életstílus, és hogyan képviselhetnéd sikeresen a szaktudásodat online, de még rengeteg a kérdés benned. A mai részben ebbe az irányba haladunk tovább.
Rendkívül fontos, hogy lásd a megfelelő irányt, és megértsd azt, mik a végzetes hibák online tanfolyam készítéssel kapcsolatban, mivel titkok nincsenek és varázslat sincsen. Hibák vannak, amiket el kell kerülni, és fogni kell egy kiváló módszertant, így megvalósítható minden, amit csak elképzelsz.
A mai tanításunk célja, hogy megismerd a TOP 10 végzetes hibát online tanfolyam készítéssel kapcsolatban, és azt is megtudd, hogyan kerüld el ezeket!
Bónuszként pedig készítettünk neked a mai tanításhoz egy letölthető, online kitölthető munkafüzetet is, amivel már ma el is tudod kezdeni a Teaching Business-ed alapkövetinek lerakását.
1. HIBA: Nincs meg a MIÉRT-ed és a küldetésed!
Számtalan olyan esettel találkoztunk már, ahol nem volt meg a vállalkozó MIÉRT-je, és ez érezhető is volt az eredményein. Ez komoly probléma, hiszen ha nem tudjuk, miért csináljuk, mik a céljaink, merre haladunk, akkor idővel elvész a motivációnk, eltántorítanak az esetleges kihívások. Tudnod kell, miért kezdesz/kezdtél vállalkozásba, és ezt kommunikálnod is kell!
A márkád szempontjából is rendkívül fontos, hogy megtaláld a vállalkozásod küldetését. Egy küldetéssel elmondhatod, miben vagy más, hogyan gondolkozol, mi a célod. A küldetésed az a magasztos dolog, az a változás, amit látni szeretnél a világban a vállalkozásod eredményeképp. A vállalkozásod küldetése megszólítja a célközönségedet és közösséggé formálja őket. Elköteleződnek.
Ráadás plusz pont, ha olyan küldetést tudsz megfogalmazni, amihez nem csak a célközönséged tud csatlakozni, hanem egy őket támogató réteg is. Ilyen példa a Dove, akiknek a küldetése, hogy a nők elfogadják és szeressék önmagukat, a testüket, és ne a külsejük alapján ítéljék meg őket. Ehhez a küldetésnek nem csak a nők, de a férjek is tudnak kapcsolódni támogató közösségként. (“Célunk, hogy segítsünk a nőknek, hogy szépségüket ők maguk határozzák meg.”)
A mi küldetésünk pedig, hogy megreformáljuk a szakértői vállalkozások piacát, és ezáltal segítsünk neked felépíteni egy olyan szakértői vállalkozást, amiben a nagyobb szolgálat és a szabad vállalkozói élet együtt is megvalósítható.
Több kutatás is bizonyítja, hogy az emberek szívesebben vásárolnak olyan cégektől, akik érdekesek, akiknek van sztorija és küldetése.
2. HIBA: Az online tanfolyam ötletedet nem alakítod piacképessé!
Az ötlet megtalálása az egyik legfontosabb része a vállalkozás indításnak, hiszen ez ad alapot minden további területnek. Ahhoz, hogy a Teaching Business-ed jövedelmező lehessen, és valóban képviselhesd vele azt az életstílust, amit szeretnél, piacképes ötletre van szükséged.
Minden szaktudást piacképessé lehet alakítani. A legfontosabb, hogy valódi piaci igényre adjon megoldást a vállalkozásod, különben nem lesznek vásárlóid. Semmi értelme egy olyan ötletet megvalósítani, amit te és mondjuk a közeli hozzátartozóid jónak tartotok. Fel kell kutatnod a célpiacod, meg kell találnod azokat az égető problémákat, amikre megoldást kínálhatsz.
Minden infó hasznos ilyenkor, amit a célközönségedről megtudhatsz. Facebook csoportok, fórumok a témában, vannak-e kiadott könyvek, amik foglalkoznak a témáddal, azokban miről írnak, hogyan kommunikálnak az olvasók felé stb. Sok-sok infót ki lehet deríteni az emberek kommentjeiből, kérdéseiből, hasonló vállalkozások aktivitásából.
De fontos, hogy csak olyan emberek véleményére adj, akik a célközönségedbe tartoznak. Tehát az, hogy a családtagok, barátok mennyire tartják életképesnek az ötletedet, az a vállalkozásod sikerre futtatása szempontjából nem releváns.
A célunk az, hogy a lehető legkisebb kockázattal vághass bele az online tanfolyamod megvalósításába, és biztos alapokra helyezd leendő Teaching Business-ed.
3. HIBA: Nem ismered a célközönségedet és azt, hogy honnan hová tudod eljuttatni őket!
Ez az egyik leggyakoribb hiba. Mindenhol hangsúlyozzák, hogy tudnunk kell pontosan, kiknek akarunk terméket készíteni, kiknek szeretnénk értékesíteni, ki a vállalkozásunk ideális ügyfele, hogyan éli mindennapjait, merre jár, mit olvas, mit gondol… De valahogy ezt a legtöbben egyáltalán nem veszik elég komolyan az elején. Pedig hogyan is tudnád megszólítani a célközönségedet, ha nem ismered?
Tudnod kell, kiknek fog megoldást nyújtani a Teaching Business-ed, kik azok, akik a te szaktudásodat keresik a vágyuk, problémájuk megoldására, és látnod kell magad előtt, hogy hová tudod eljuttatni azokat, akik segítséget kérnek tőled.
Pontosan határozd meg, hogy jelenleg milyen életet él az elképzelt ideális ügyfeled/diákod, ez lesz az marketingben az ún. előtte állapota. Majd gondold végig, ha minden tudásodat átadnád neki, a legmagasabb szinten segítenéd, hová jutna el? Hogyan, milyenné változna az élete? Ez lesz az ún. utána állapota.
Ezt termékfejlesztés (tudásanyagok és tanfolyam ötletek) szempontból is rendkívül fontos ismerned, hiszen a közte lévő utat (előtte-utána állapot) tűzdelheted tele lépcsőfokokkal, amik egy-egy termékedet jelentik majd.
4. HIBA: A terméked “A 18 in 1 Világmegváltó termék”, ami ha csengetnek, még ajtót is nyit!
Neem! 🙂 Nem szólhat egyetlen egy termékről a Teaching Business-ed, amibe mindent belepakolsz, amit csak tudsz. Egyetlen online tanfolyammal nem leszel nyereséges, és a célközönséged nem is fog neked hinni, hogy tényleg egy terméked megoldja minden problémájukat, és megadja minden vágyukat. A marketingben az a szabály, hogy ha lehet, egyszerre csak 1 dolgot ígérj. Ez lehet persze 1 nagy változás is, de semmiképp se 3-10.
Több különálló, egymást logikusan követő ajánlatra lesz szükséged.
Képzeld magad a célközönséged helyébe, majd az imént tanult utána állapotba. A közte lévő utazás több termékeden keresztül valósuljon meg. Nem azért, mert neked így jó. Legfőképpen azért, mert ő is szeretne gyors sikereket elérni. 1 ígéret, 1 eredmény, lehetőleg rövid idő alatt. Így alakul ki köztetek mentor-diák kapcsolat, és épül a bizalom.
Az egymást logikusan követő, árban és értékben is növekvő terméksort termékpiramisnak nevezzük.
5. HIBA: Nem alakítod ki a saját módszered, így a tanfolyamod nem nyújt egy lépésről lépésre megoldást, egy szisztémát, egy rendszert a résztvevők részére!
Sok online tanfolyam bukik el azon, hogy átláthatatlan. Egyszerűen nem követhető le az érdeklődő számára, hogy hogyan is fog ő eljutni A-ból B-be? Miben más ez, mint a többi hasonló tanfolyam?
Látja, hogy mindenféle, a témához kapcsolódó tartalom van a tudásanyagban/tanfolyamban, de ő nem egy könyvtárat akar vásárolni, hanem megoldást. Ehhez pedig szüksége van arra, hogy lássa a lépéseket, tudja, hogy van egy módszered a számára.
Egészen biztosak vagyunk benne, hogy abban a témában, amiben szakértő vagy, van egy saját módszered, maximum még nem fedezted fel! Ahogy mások tanítják, ahogy a könyvekben le van írva… Biztosan csavartál egyet a képleten, van egy titkos összetevő a receptedben.
Hogy mi lehet ez? Mindannyian egyediek vagyunk, a gondolataink, a tanulási és tanítási módszereink is. Gondold végig, hogyan valósítod meg a szaktudásodat a gyakorlatban, hol térsz el a piacodtól, miben vagy egyedi, mit látsz másképp? Esetleg mik a visszajelzések, amit veled sikerült elérnie valakinek, mással pedig nem? Mi lehet ennek az oka? Hát persze, a módszered!
6. HIBA: Nem vállalod fel önmagad és a történeted, nem építesz márkát!
“Az online világ személytelen”, “Online nem lehet olyan kapcsolatokat kialakítani, mint személyesen.” “Elvész a személyesség varázsa.” Mondják ezt azok, akik nem tudják, hogyan építhetnek online is közösséget. Meg kell mutatnod magad, a vállalkozásod élére kell állnod, a történeteiddel és gondolataiddal formálnod a piacod.
Az emberek nem honlapokhoz és logókhoz kötődnek, hanem kizárólag emberekhez. Egy olyan szegmensben pedig, ahol mint mentor szeretnél fellépni, elképzelhetetlen a siker anélkül, hogy ne vállalnád önmagad.
Énmárkával lehetőséged lesz arra, hogy egy közösség kövessen téged, és te legyél számukra a biztos pont. Ha van márkád, nincs konkurenciád. Oszd meg a történetedet, a gondolataidat a közösségeddel! Lássanak!
Régen egy mentorunk azt mondta:
“A színpadon is csak addig félsz és van lámpalázad, míg magadra gondolsz, magaddal foglalkozol, nem pedig azzal, hogy célba érjen az üzeneted!”
7. HIBA: Nem fektetsz energiát a vállalkozásod megjelenésébe, a márkád arculatának kialakításába!
Első benyomásból nincs második. Pont.
Ha valaki találkozik a márkáddal csupán néhány másodperc alatt eldönti, hogy érdemes-e elolvasnia, jobban megnéznie, mivel is foglalkozol. A megjelenésed, az arculatod az, ami először mutat be téged az érdeklődőnek, és majd csak ezután vizsgázik a szöveges tartalmad. Lehet bármilyen ütős a kommunikációd, ha egyszerűen a felület, amin ezt tálalod, nem túl bizalomgerjesztő.
Gondoljuk, te is sokkal nagyobb bizalmat előlegezel meg egy olyan vállalkozásnak, ahol figyelnek a részletekre, igényes a weboldal, és menekülsz az olyan oldalakról, amik gagyi, olcsó érzetet keltenek.
Nem beszélve arról, hogy a vásárlási döntésre is hatással van az, mennyire látszol profinak, hiszen olyan cégek termékeit szeretjük megvásárolni, amelyekről utána büszkén mesélhetünk akár egy baráti társaságban. Legyen olyan a márkád, amit szívesen ajánlanak másoknak is.
El kell kápráztatnod a célközönségedet, láttasd velük, hogy komolyan veszed a Teaching Business-ed, és ezáltal komolyan veszed őket is.
A weboldalad, a tanfolyami anyagaid, a Social media felületeid szintén a márkád részei. Hidd el, elsősorban nem pénz kérdése a márkád arculatának megfelelő kialakítása, sokkal inkább kreativitás és szorgalom, amin múlik. Inspirálódj, de legyél eredeti. Gondold végig, milyen kisugárzás lenne a legelőnyösebb a márkádnak, és ezt az érzést, hangulatot kell kifejezned a színekkel, design elemekkel, weboldal stílussal.
8. HIBA: Nem gondolkozol marketing stratégiában!
Hiba azt hinned, hogy elég lesz elkészíteni az online tanfolyamodat, majd elkiabálnod magad, hogy itt van, vegyétek, szeressétek, majd az emberek egyértelműen látni fogják, hogy a tanfolyamoddal megnyerik a jackpot-ot, hogy ez az, amire oly rég vártak, és “kosárba” teszik.
Ez az az üzenet, amin a leginkább ki tudunk borulni… amikor ehhez hasonlókat olvasunk tanfolyamkészítő eszközök marketingjében, hogy csak pár kattintás, és fel tudod tölteni a tananyagodat, és készen is vagy, az online oktatás minden előnyét élvezheted innentől.
Ez a legnagyobb hazugság online tanfolyamokkal kapcsolatban. Ezt az üzenetet előszeretettel használják a keretrendszerek, webshophoz köthető bővítmények. Semmi gond az ilyen rendszerekkel, akár sok időt is tudnak spórolni, csak ne állítsunk valótlant, hiszen ebből születnek a csalódott tanfolyamkészítők.
Ezért is döntöttünk úgy, hogy kicsit kiszállva az online tanfolyam készítés kifejezésből, Teaching Business megfogalmazásra állunk át. Ugyanis ahogy azt láthatod a TBS Sorozatunk első és a mai részéből is, a siker, az anyagi biztonság, a passzív jövedelem, a kötetlenség, a sokkal nagyobb szolgálat valóban megvalósítható egy jól feépített Teaching Business-el, de nem egyetlen online tanfolyam készítésével, vagy egy online tanfolyam webáruházzal. Ez nem egy technikai sport.
A Teaching Business egy vállalkozási forma, egy oktatás alapú online vállalkozás. Mi ebben segítünk, felépíteni és sikerre vinni a saját Teaching Business-edet! És ahogy láthatod majd a módszertanunkból a következő részben, számodra is abszolút lehetséges a megvalósítás! 🙂
Visszatérve a marketing stratégiára. A fő, hogy gondolkozz értékesítési tölcsérben. Értékesítési tölcsér alatt nagyon egyszerűen megfogalmazva azt értjük, amikor kiépítesz egy olyan folyamatot, melyben tudatosan te irányítod az érdeklődőid figyelmét a termékpiramisod következő lépésére egy kidolgozott stratégia mentén. Így juttatod egyre közelebb a vágyott céljához vagy problémája megoldásához érdeklődőidet, ahogy ezt tegnap Alma esettanulmányában is láthattad.
9. HIBA: Nem tanítod a piacodat!
Minden vásárlási döntés alapja a bizalom és a hitelesség megléte. Ezt a kettőt a leghatékonyabban úgy tudod építeni a célközönségedben, ha folyamatosan hasznos tartalmakkal edukálod őket. Lehet az blog, Facebook poszt, hírlevél, a lényeg, hogy önzetlenül adj, hogy aztán ők is törekedni tudjanak az adok-kapok egyensúlyra, és örömmel vásároljanak tőled.
A marketingen belül ezt nevezzük tartalommarketingnek. A hitelesség és a bizalom kiépülésén kívül a célközönséged fejlődik a tartalmaidon keresztül, megtanítod őket helyesen tekinteni a piacodra, bizonyos témákra és helyzetekre. Továbbá kipróbálhatják elköteleződés nélkül, hogyan tanítasz, mennyire értenek, és kiépül köztetek a mentor-diák viszony. Mindenki szomjazik a tudásra! Taníts! 🙂
10. HIBA: Marketing fóbiád van!
Ez a hiba valóban végzetes. 🙂 Nagyjából fél évvel ezelőtt volt a legmeghatározóbb tapasztalásunk ezzel kapcsolatban, de nap mint nap kapunk hasonló sorokat.
Ezen a bizonyos tanácsadáson átvettünk egy komplett megvalósítási tervet, egy komplett marketing stratégiát a hölgy tanfolyamának piacra lépéséhez.
A tanácsadás végén a következő kijelentéssel zárt: Hát, számomra elég hihetetlen, hogy bárki is hirdetésből vásároljon. Sőt. Én leveleket sem szeretnék küldeni a feliratkozóimnak, maximum havi egyet, mivel engem is zavar a sok levél.
Szépen lassan, ahogy egyre több tanácsadáson voltunk túl, rájöttünk, hogy sajnos a marketing fóbia egy létező “betegség”. 🙂 Rosszul marketingező cégek hatására sokak fejében olyan gondolatok élnek, hogy a marketing bűn és tukmálás, hogy csak azt a terméket kell marketingezni, amelyiket amúgy senki nem venné meg… Ő nem akar nyomulni, rámenős lenni, amúgy is mit fognak szólni mások, hogy ő ajánlatokat készít, és persze a marketing egy meg nem térülő sport.
Ezekkel a gondolatokkal sürgősen le kell számolni, ha sikeres Teaching Business-t szeretnénk. Bizonyára vannak cégek, akik égetik a piacot azzal, ahogy marketingeznek, de látni kell, hogy a valódi marketing nem a tukmálás művészete.
Ha valóban hiszel abban, hogy a tudásod értékes, és a világnak szüksége van rá, akkor kötelességed azt a lehető legtöbb úton és módon eljuttatni a célközönségedhez. Ebben lesz segítségedre a marketing végtelen eszköztára. A marketing olyan, ahogyan használod.